Nav N Go - A siker titka
Hogyan lehet sikeres egy vállalkozás Magyarországon? Ezzel a címmel tartott nemrég egy prezentációt Fazekas András a Nav N Go ügyvezetője és alapítója. És valóban felmerült pár gondolat. Hiszen a Nav N Go kétségkívül sikeres vállalkozás. De ahogy Bőgel György is elmondta, azt is meg kell nézni, hogy milyen körülmények közt, milyen helyzetben érte mindezt el.
A nemzetközi piacon a húzóágazatok a nyersanyag és az energiapiac, koránt sem az IT. Bár míg a pénzügyi szektor napjainkra a legrosszabb tőzsdei eredményeket hozza, addig az IT még mindig stagnál az eddigi évekhez képest, és ebben a recessziós világban (értitek recesszió! Van aki még nem tud róla?) ez szép eredmény. (Egy fontos pont: csak nemzetközi piac létezik.) Szóval ebből következik, hogy manapság egyáltalán nem jellemző, hogy az IT szektorban ekkora sikert lehessen elérni, mint a Nav N Go, akik 2004-ben 16 fővel indultak, majdnem hogy hobbiprojektként, 2005-ben pedig már 112 milliós árbevétellel rendelkeztek. Ha a mostani számokat nézzük, az év végére 350 fővel és 20 milliárdos árbevétellel számolnak. Hát hajrá.
Nyilván jött a hogyan érték el? kérdés, és a válasz: profi szakemberek, tudás és termékfejlesztés, csapatmunka, megfelelő díjazás, elismerés, őszinteség, blabla, stb…
Vagy egyszerűen a marketing? A Nav N Go nem az a cég, aki igazán agyon marketingeli magát. Ez nem azt jelenti, hogy nem is használ, már hogyne, ez hülye kérdés. Csak célzottan és jól. Ne hirdet (ez alól kivétel a most futott Jobs kampány ugye), de állandóan jelen van a két legnevesebb kiállításon, a CES-en és a CEBIT-en. Gyakorlatilag a standpénz el is viszi a marketingbüdzsét. De ez siker. Hiszen az is tény, hogy ma már több mint 70 nemzetközi partner részére fejlesztenek terméket.
A siker kulcsa emellett az egyedi piacokban (Kelet-Európa), az egyedülálló termékben és a megfelelő partneri kapcsolatokban van (Clarion, HP, Sony). Légy jó helyen, jó termékkel, jó partnerekkel.
A Nav N Go a jövőjét a navigáció kommercializálódásában látja, de emellett persze bőszen foglalkozik játék és egyéb új innovatív platformok fejlesztésével is. Több lábon áll.
És itt jön a közhely: a sikerhez valóban jó termékkel kell rendelkezned. Hiszen hiába a kezdeti újdonság, a lelkesedés. Ha nem jó a terméked, a kezdeti hype után jön az érdeklődés csökkenése, keresik mögötte a tartalmat. Ha ez nincs meg (adott esetben a minőségi termék), akkor ott maradsz a kakiban, bukott a projekted. Ha pedig megvan, akkor szépen elkezdődik az igazán izgalmas rész, hiszen a kiábrándulás időszakán csak úgy lehet sikeresen túllépni, ha van egy ütő lap a kezedben (ismét a termék). Ha jó a terméked, a bizalom újra visszatér, és ez vezet majd csak igazán a gazdasági növekedéshez. Hogy miben különbözik ez a rész a kezdeti robbanás okozta gyors eredményektől? Stabilitás.
És itt tart most a Nav N Go is. Ezt sikerült felépítenie a fent felsorolt eszközökkel. A Nav N Go - és egyébként az egész navigációs piac - túl van a kezdeti lelkesedésen, az őrület már-már kimenőben van, és eljövé a kommercializálódás időszaka. Tehát a tömeges alkalmazkodásé. De ez koránt sem annyira problémamentes, hiszen az elért növekedés következtében (lásd alkalmazottak, árbevétel) a vállalati struktúra folyamatos formálására is szükség van. Ha a kinőtt cipődbe próbálod beletuszkolni a megnőtt lábad, akkor először csak kényelmetlen lesz, majd fájni fog, és végül olyan problémákkal fogsz küzdeni, hogy járni sem tudsz. Elesel. Így van ez valahogy itt is.
Az eredeti elveken változtatni kell, már nem mondhatja magáról a Nav N Go hogy nem akarunk pénzt keresni mi ezzel igazán - a húszmilliárdos árbevétele mellet. Követni kell a nemzetközi trendeket is, ma már nem a cég tőzsdére vitele a cél általában, inkább akvizíciós célokkal indítják a projekteket. Ők is számos nemzetközi céget szolgálnak ki.
A Nav N Go a vállalkozásfejlődés első szakaszában jár, az első lépés efelé pedig egy megfelelő vállalatirányítási rendszer és struktúra létrehozása, a megfelelő menedzsment kiválasztása és egy működő, inspiráló és megtartó vállalati kultúra kialakítása. Ezekkel a Nav N Go-nak is meg kell küzdenie. Emellett a tudás megszerzése és a megfelelő szakemberek elérése és megtartása egy fókuszpont ezen a piacon. A kereslet óriási, a minőségi kínálat pedig ehhez képest kevés. Egy vállalat számára a megfelelő üzleti és partneri kapcsolatok, illetve a dolgozók és a cégnél lévő tudás és innováció alapozza meg azt, ami a cég értékét adja. De a cég nem lenne értékes egy jó termék nélkül. És ezek összességében rejlik a Nav N Go sikere. És ha a Nav N Go kialakítja a megfelelő vállalati struktúráját ehhez (alkalmazkodva a radikálisan megváltozott környezethez és állapotához), ha képes lesz kialakítani a csapatkohéziót, ha jól kezeli az üzleti és partneri kapcsolatait, ha követi a nemzetközi trendeket, továbbra is az innováció szempontjából áll a termékekhez, és képes lesz időben lépni, akkor a Nav N Go további sikere szinte nem kérdéses.
Így lehetséges az, hogy a navigációs piacban az iGo és társai talán már nem pusztán egy szoftver lesznek, hanem a figyelemgazdaság egyik rését kihasználva a jövő egyik marketingplatformja…
Forrás: mikvannak.hu